بلوک ای بی اس کوییک

خرید بلوک ای بی اس مدل کوییک

خرید بلوک ای بی اس مدل کوییک


بلوک ای بی اس کوییک

سیستم ای بی اس از جمله مهم ترین سیستم های ترمز در صنعت خودرو سازی است که از دهه 70 میلادی در خودروها استفاده شد. این سیستم پیشرفته در خودرو جدید از برند سایپا با نام کوییک، تحت عنوان بلوک ای بی اس کوییک مورد استفاده قرار گرفت.

بلوک ای بی اس کوییک می تواند در خصوص کاهش حوادث ناشی از ترمز و قفل شدن چرخ ‌ها و از دست دادن کنترل ترمز کمک شایانی نماید. در واقع بلوک ای بی اس به گونه ای طراحی و ساخته شده است که می تواند به صورت مدام فشار را کنترل کرده و سرعت چرخ را نیز مدیریت کند و بدین ترتیب سبب حفظ کنترل سرعت خودرو بر روی جاده حتی در شرایط لغزشی خواهد شد.

به همین دلیل است که خودروهای مجهز به سیستم ای بی اس، می تواند بهبود ایمنی سرنشینان را به ارمغان بیاورد و از طرفی نیز سبب کاهش احتمال حوادث مختلف به وسیله عدم کنترل ترمز می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بلوک ای بی اس بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بلوک ای بی اس کوییک

بلوک ای بی اس کوییک

بلوک ای بی اس کوییک چیست؟

به صورت کلی بلوک ای بی اس یک واحد کنترل برای سیستم ترمز ضد قفل محسوب می شود که می تواند ععملکرد سیستم ترمز خودرو را کنترل و مدیریت نماید. این بلوک از اجزای بسیار مختلفی طراحی و ساخته شده است که از آن ها می توان به سنسورها، الکترو موتورها و کنترل ‌های الکترونیکی (ECU) اشاره داشت.

در واقع می توان اذعان داشت که اساس کار سیستم های ضد قفل، اندازه گیری کاهش نسبی سرعت چرخ ها به هنگام ترمز و همچنین کنترل میزان لغزش چرخ ها در شرایط ذکر شده خواهد بود. تمامی اجزای تشکیل دهنده بلوک ای بی اس دست به دست یک دیگر داده تا از قفل شدن چرخ ها در زمان ترمز جلوگیری شود. از جمله نکاتی که باید درباره این بلوک ای بی اس بدانید، به شرح زیر است:
بلوک ای بی اس کوییک کنترل و پایداری خودرو را در شرایط ترمز کردن بهبود خواهد داد.

این سیستم سبب می شود تا از لغزش و از دست دادن کنترل خودرو، جلوگیری گردد.
بلوک ای بی اس کوییک در نزدیکی محل باتری یا در نزدیکی موتور قرار دارد تا بهترین عملکرد خود را نمایان کند.
بلوک ای بی اس کوییک ایمنی و کنترل خودرو را در شرایط مختلف مانند لغزش، افزایش خواهد داد.

بخش های مختلف بلوک ای بی اس

حال که در خصوص اهمیت بلوک ای بی اس اطلاعاتی را به دست آوردید، لازم است تا به بررسی بخش های مختلف این سیستم بپردازیمو به صورت کلی بلوک ای بی اس یا همان سیستم ترمز ضد قفل در خودرو کوییک، از بخش های ذکر شده در زیر تشکیل شده است:

1) بخش هیدرولیکی

این بخش شامل شیرهای کنترل جریان، سولنوئیدها، محفظه ذخیره روغن، پمپ، موتور ای بی اس کوییک و ارتعاش گیر می باشد.
بخش هیدرولیکی در بلوک ای بی اس کوییک عملکرد این سیستم را در خصوص انتشار نیروی ترمز به هر چرخ به شکل جداگانه بهبود می بخشد

2) بخش کنترل الکترونیکی یا ECU

کنترل و هدایت تمامی بخش های الکترونیکی در بلوک ای بی اس، بر عهده این بخش است.
تمامی دیتاها و اطلاعات از سنسورهای سرعت چرخ ‌ها به ECU ارسال می گردد.
ECU می تواند نیروی ترمز را بر روی هر چرخ را به صورت مجزا کنترل نماید.

3) سنسور و حسگر سرعت

این بخش وظیفه ندازه گیری سرعت لحظه ای چرخ ها را بر عهده دارد.
پالس ‌های الکتریکی توسط چرخ دنده‌ ای به نام روتور به وجود آمده و همچنین و تعداد این پالس ‌ها می تواند سرعت چرخ را مشخص کند.
حسگرهای سرعت نیز سرعت لحظه ای را اندازه گیری کرده و به بخش ECU ارسال می کنند.

4) بخش پمپ و سوپاپ

بخش پمپ می تواند نیروی اضافی را بازیابی و حتی ایجاد کند و بدین ترتیب فشار ترمز را کنترل و مدیریت نماید.
سوپاپ های به کار رفته نیز وظیفه کنترل فشار ترمز بر روی هر چرخ را بر عهده خواهند داشت.

خرید بلوک ای بی اس مدل کوییک

خرید بلوک ای بی اس مدل کوییک

نقاط قوت و مزیت های بلوک ای بی اس

بلوک ای بی اس کوییک یکی از بهترین سیستم های ترمز محسوب می شود که مزیت های متفاوتی دارد. به صورت کلی مزیت های خاص این نوع سیستم سبب شده است تا در خودروهای مختلف نیز از این نوع بلوک ای بی اس، بهره گرفته شود. از جمله مزایای بلوک ای بی اس می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

1) کاهش مسافت توقف:

یکی از مزیت های بسیار مهم بلوک ای بی اس کوییک این است که می تواند مسافت توقف را به طرز چشم گیری کاهش دهد. به صورت کلی این سیستم می تواند از قفل شدن چرخ جلوگیری کرده و بدین ترتیب از مسافت توقف بکاهد.

2) کمک به ثبات خودرو و کنترل و مدیریت آن:

در زمان هایی که سطح جاده ها لغزنده و یا ناهموار است، سیستم ای بی اس می تواند به کنترل خودرو کمک شایانی نماید. در این صورت اگر سیستم ترمز ای بی اس خودرو نباشد، خطراتی را برای سرنشینان خودرو خواهد داشت.

3) کاهش احتمالات تصادف:

این سیستم سبب شده است تا تصادفات بین جاده ای بسیار کاهش یابد. از سوی دیگر عملکرد ترمز نیز بسیار بهبود یافته است.

4) جلوگیری از ساییدگی لاستیک ها:

همان گونه که در این مطلب بارها اشاره کرده ایم، سیستم ای بی اس کوییک، می تواند از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند. هر چقدر که چرخ ها در هنگام ترمز و یا حتی حرکت با قفل شدن مواجه شوند، از طول عمر لاستیک کاهش خواهد یافت. اما سیستم بلوک ای بی اس، با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها می تواند از کاهش عمر لاستیک نیز جلوگیری نماید.

نقاط ضعف ای بی اس کوییک:

در کنار تمام نقاط قوت و مزیت هایی که بلوک ای بی اس کوییک دارد، این بخش دارای یک سری نقاظ ضعف نیز می باشد که در زیر می توان به آن ها اشاره داشت:
این بلوک ها می توانند در شرایط باران و برف و عبور خودرو از یک قسمت آب، دچار آب خوردگی شوند.
در برخی از موارد ممکن است این بلوک ها دچار نشتی روغن و مسدود شدن مجاری بلوک هیدرولیکی بشوند.
یکی دیگر از نقاط ضعف بلوک ای بی اس کوییک شارژ بیش از حد دینام می باشد.

سخن پایانی درباره ای بی اس کوییک

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی بلوک ای بی اس کوییک و نقاط ضعف و قدرت آن بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

4/5 - (1 امتیاز)

آموزش

ای بی اس کوییک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *